O întreprindere nu este o simplă mașină de făcut bani pentru managerii și acționarii săi.
În jurul întreprinderii gravitează un mare număr de interese ale unor persoane și instituții care depind într-o măsura mai mică sau mai mare de supraviețuirea întreprinderii – aceștia sunt acționari indirecți (stakeholders) ai întreprinderii, tocmai din acest motiv. În categoria acționarilor indirecți sunt incluși salariații și consumatorii, precum și creditori esențiali (furnizori de utilități, contractorii substanțiali), băncile, fiscul, comunitatea locală și entitățile de context cultural. Tocmai de aceea, unele legislații au pus de mult la baza eticii afacerilor conceptul de responsabilitate socială a întreprinderii, precum și misiunea, rațiunea sa de a fi tiparul fundamental valoric în care trebuie să se încadreze. De exemplu, Legea Pacte din 2019, din Franța, care a modificat intrinsec Codul civil, a permis întreprinderilor franceze, mai ales celor de anvergură, să își fixeze o misiune, o rațiune de a fi, în funcție de care să își ghideze afacerile și față de care să se stabilească responsabilitățile fiduciare ale managerilor și ale acționarilor semnificativi sau strategici.
...