Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, dl Claudiu Dolot, a declarat recent, în Comisia de anchetă privind cauzele prețurilor mari la energie, faptul că 38 de companii din sectorul energetic au fost amendate, în luna septembrie 2021, pentru încălcări ale legislației protecției consumatorilor. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, amendarea profesioniștilor nu implică în mod automat și repararea prejudiciilor suferite de către consumatori.
Potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 193/2000, consumatorii sunt persoane fizice care, la încheierea unui contract cu un profesionist, acționează în scopuri din afara activității comerciale, industriale sau de producție, artizanale ori liberale.
Din această perspectivă, profesionistului îi revine obligația de a se abține de la a insera clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii. Așadar, cu titlu de exemplu, profesionistului îi este interzis:
– să modifice unilateral clauzele inserate în contract, fără a avea un motiv întemeiat care să fie precizat în contract
– să modifice, unilateral, fără acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor și serviciilor care urmează să fie furnizate
– să oblige consumatorul să se supună unor condiții contractuale despre care nu a avut posibilitatea reală să ia cunoștință la data semnării contractului
– să interpreteze în mod exclusiv clauzele contractului
Raportat la cele menționate anterior, conduita companiilor din domeniul energetic, de a majora prețul la energie, deși contractele prevedeau un preț fix, se pot transpune, la nivel contractual, în clauze abuzive. În aceste cazuri, consumatorii au posibilitatea de a se adresa instanțelor de judecată, în vederea constatării nulității absolute a clauzelor respective si reparării prejudiciilor cauzate de conduita profesionistului.
De asemenea, în cazul în care constată utilizarea unor contracte de adeziune care conțin clauze abuzive, ANPC are obligația de a sesiza instanțele de judecată cu acțiuni în încetare, urmare cărora profesionistul să fie obligat să elimine clauzele abuzive din toate contractele aflate în derulare.
Totodată, ANPC a sesizat faptul că au existat diferențe semnificative între prețurile la energie electrică menționate în ofertele precontractuale și prețurile care au fost practicate efectiv, având în vedere că, de cele mai multe ori, în oferte nu fuseseră menționate componente ale prețului final cum ar fi cheltuieli de transport, diverse taxe, etc. În opinia ANPC, aceste fapte reprezintă practici comerciale înșelătoare, astfel că au fost dispuse măsuri în vederea remedierii situațiilor injuste față de consumatori.
Drept urmare, consumatorul prejudiciat de existența unor clauze abuzive sau de practici comerciale înșelătoare dispune de următoarele remedii juridice:
– se poate adresa individual instanței de judecată, cu o acțiune în constatarea nulității absolute a clauzelor abuzive si reparării prejudiciilor cauzate de conduita profesionistului.
– se poate adresa instanței de judecată în vederea reparării prejudiciului, în cazul în care a fost admisă o acțiune în încetare, formulată de ANPC, care viza contracte de adeziune de genul celui încheiat de consumator
– se poate adresa unei asociații de protecția consumatorului, în vederea identificării celor mai bune mijloace de acțiune în cazul în care consumatorul a încheiat un contract ce conține clauze abuzive sau este prejudiciat de practici comerciale înșelătoare ale profesionistului
...