Această măsură are implicații semnificative asupra veniturilor pensionarilor, afectându-le puterea de cumpărare într-un context economic marcat de inflație și creșteri ale costului vieții.Conform articolului 47 din Constituția României, statul are obligația de a asigura un nivel de trai decent pentru cetățeni, inclusiv prin garantarea dreptului la pensie. Înghețarea pensiilor poate fi interpretată ca o încălcare a acestui principiu constituțional, cât și a art. 44 din Constituție, în interpretarea oferită de CtEDO, deoarece pensionarii nu beneficiază de ajustări necesare pentru a menține un nivel de trai decent.În plus, Curtea Constituțională a României a emis anterior decizii care subliniază importanța protejării drepturilor pensionarilor. De exemplu, în decembrie 2024, CCR a declarat neconstituțională impozitarea progresivă a pensiilor, argumentând că aceasta contravine principiilor constituționale privind dreptul la pensie și protecția proprietății private.Pe de altă parte, legiferarea prin intermediul ordonanțelor de urgență în domeniul asigurărilor sociale trebuie justificată de situații extraordinare, fiind imperios necesară respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor. În acest context, înghețarea pensiilor ar putea fi considerată o măsură disproporționată care afectează un segment vulnerabil al populației.Având în vedere aceste aspecte, este oportun ca pensionarii să inițieze un demers legal pentru a solicita declararea neconstituționalității prevederilor articolului XVII din OUG nr. 156/2024, corelativ cu solicitarea aplicării indexărilor cuvenite, cu titlu de drept câștigat.Esențial de menționat că un asemenea demers este condiționat de soluția pronunțată de Curtea Constituțională a României.Astfel, contestarea prevederilor care îngheață indexarea pensiilor este crucială pentru protejarea drepturilor constituționale ale pensionarilor și pentru asigurarea unui nivel de trai decent.
...